Chcielibyście postawić domek letniskowy na swojej działce, ale nie jesteście pewni jakich formalności musicie dopełnić? Wyjaśniamy wszystkie wątpliwości i podajemy gotowy plan działania w kilku krokach.

 

KROK 1 – Wypełniamy zgłoszenie
Zanim wyjdziemy z domu, siadamy do komputera i na stronie Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miejskiego, jeśli miasto jest na prawach powiatu (właściwego lokalizacji naszej działki), szukamy dokumentu, który będzie zgłoszeniem budynku letniskowo-gospodarczego. Pobieramy go, drukujemy, uzupełniamy.

Dobra rada: Uzupełniamy wszystkie pola – również dane kontaktowe! To bardzo ważne, by w przypadku jakichkolwiek problemów, Starostwo miało z Wami kontakt. W ten sposób unikniemy pisania oficjalnych wyjaśnień, czyli przedłużania całej procedury.

 

KROK 2 – Przygotowujemy niezbędne rzeczy
Przed wyjściem do Urzędu przygotowujemy niezbędne dokumenty i przybory:

  • akt własności działki,
  • dowody osobiste,
  • ok. 30 zł,
  • czerwony długopis,
  • wypełnione wcześniej zgłoszenie.

Dobra rada: Jeżeli właścicielami działki są dwie osoby, dla pewności dobrze jest załatwiać sprawy we dwoje. Potrzebne będą podpisy obojga właścicieli, więc gdyby na wypełnionym wcześniej wniosku pojawił się błąd, będzie można poprawić go (i podpisać) od razu, na miejscu.

 

KROK 3 – Ubieramy buty i wyruszamy do Starostwa
Najpierw kierujemy się do Wydziału Geodezyjnego w Starostwie Powiatowym. Jednego z urzędników musimy poprosić o „mapę do celów opiniodawczych„. Będziemy potrzebować dwóch takich egzemplarzy (drugi do wniosku o podłączenie prądu), ale uwaga!

Dobra rada: Wydanie jednej takiej kartki kosztuje ok. 30 zł. Dlatego zalecamy kupić jedną, a drugą skopiować we własnym zakresie – być może w domu, być może w okolicznym punkcie ksero.

 

KROK 4 – Uzupełniamy mapę
Kiedy już trzymamy w ręku mapę, musimy wyrysować na niej przybliżone usytuowanie naszego nowego domku. Nie musimy być tutaj dokładni – rysunek ma być jedynie poglądowy. Kolorem czerwonym (jest sugerowany):

  • zaznaczamy położenie domku letniskowego – wyrysowujemy go w skali 1:1000 (1mm = 1m),
  • wpisujemy długości boków domu (np. 10 x 3,5 m).

Dobra rada: Pamiętajmy, aby położenia naszego domku nie planować bliżej niż 4 m od działki sąsiada.

 

KROK 5 – Finalizujemy zgłoszenie
Mapę dołączamy do zgłoszenia i przekazujemy urzędnikowi w Wydziale Architektury. Dopytajmy, czy wszystko jest w porządku, czy powinniśmy coś jeszcze dopisać. Pracownik Starostwa musi zatwierdzić dokumenty pieczątką i wtedy będziemy mieli pewność, że wszystko jest uzupełnione poprawnie.

 

Zgłoszenie powinniśmy złożyć w Urzędzie przed rozpoczęciem robót budowlanych. Musimy mieć na uwadze to, że na decyzję możemy czekać nawet do 30 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy pisma ze sprzeciwem Urzędu – możemy przystąpić do robót budowlanych. Decyzja pozytywna natomiast, określa np. datę, do której powinniśmy zacząć pracę.

Tags: